Zdravá výživa / zdravé potraviny

SE ZDRAVÝM ŽIVOTEM MŮŽE ZAČÍT KAŽDÝ.
A když nový život, tak nejlépe teď hned! 
Už před pěti stoletími zastávala Tereza z Ávily názor,
že máme o své tělo dobře pečovat, aby v něm duše ráda bydlela.

Čím škodíme a čím pomáháme svým orgánům?

Znáte ten pocit, kdy vás překvapí slabost, vnitřní napětí, nebo strach, že Vás nikdo nemá rád? V tom případě doporučuji si vzpomenout, jaké nevhodné jídlo, nápoj, či jejich množství jste nedávno snědli a zatížili tak příslušný orgán. Je až překvapující, jak často si škodíme sami a naše pocity nám to dávají krásně najevo. Čím nejčastěji škodíme svým nejdůležitějším orgánům?

LEDVINY zatěžujeme nadbytkem, či nedostatkem tekutin, pitím ve večerních hodinách, nadbytkem soli, bílkovin a lilkovitých rostlin. Dávat si pozor na chlad. Pomocníkem první pomoci může být vývar s fazolí adzuki, který umí energii ledvin zklidnit a posílit. Na regeneraci celého okruhu ledvin je výborný Jančův ledvinový čaj.

JÁTRA poškozuje především nadbytek nevhodného tuku, zvláště pečená a smažená strava, po níž se objevuje vnitřní napětí a nervozita. První pomocí může být švestička Umeboshi, kvašená zelenina anebo jablečný ocet naředěný vodou.

SLEZINU a SLINIVKU zatěžují hlavně cukry, bílá mouka a všeobecně nadbytek jídla. Časté oslavy tak často maskují pocit nedostatku lásky. Lékem může být třeba lékořice, stévie, nebo vývar ze sladkých zelenin.

SRDCE zatěžujeme nadbytkem tekutin a nepravidelnou těžkou stravou. Pomáhá hořce chutnající potravina, například koření Teka přidané do polévky. Pak se sice radost do srdce vrací, ale tu spontánní, vycházející z přirozeného naplnění to nenahradí.

PLÍCE poškozují především všechny hlenotvorné potraviny. Hlavně všechny mléčné výrobky a bílé pečivo. Z duševního tlaku se můžeme vymanit přijímáním plného dechu života a ze ztráty optimismu nás může povzbudit vývar kořene lotosu.

Strava nemůže změnit zkoušky a lekce, které nám život předkládá. Může však ovlivnit jejich důsledky na těle zmírnit tak tlak na naši pohodu a jasné vidění toho důležitého. Když jíme zdravě a nezatěžujeme zbytečně své orgány, tak podporujeme vyvážený organizmus a stabilní psychiku. Když nás tento přístup ke stravě provází dlouhodobě, pak budeme nejen zdravější a mladistvého vzhledu ve vyšším věku, ale také emočně vyrovnanější. A to nám jistě stojí za to. Budiž jsou potraviny našimi léky.

 

Mouky vhodné pro všechny, kteří mají lepkovou intoleranci

TAPIOKOVÁ MOUKA

Získává se z MANIOKU jedlého, resp.jeho hlíz. Jedná se o vyčištěný škrob vyplavený z hlíz vodou. Během tepelné úpravy získává  tapiokový škrob  podle obsahu tekutin v receptu gumovitou, lepkavou až slizovitou podobu, dobře se nakypřuje, často se proto používá jako pojivo a pro odlehčení struktury pečiva z mandlové, kokosové či jiné ořechové mouky. Maniokové hlízy obsahují převážně škroby, vit.sk.B, zinek, hořčík a železo. Část z přítomných škrobů slouží jako PREBIOTIKA – ovlivňují mikrofloru v tlustém střevě. Sladké maniokové hlízy mají velmi nízký alergenní potenciál.

 

MANDLOVÁ MOUKA

Obvykle se prodává neodtučněná, jedná se o velmi jemně namleté loupané mandle. Je málo savá, nemá dobré pojivové vlastnosti a chutná po mandlích. Při delším skladování (aby se zamezilo žluknutí) se doporučuje lednička (i mrazák). Kromě pečení se může používat i zasyrova či místo strouhanky. Mandlová mouka je NÍZKOSACHARIDOVÁ, VYSOKOTUČNÁ (tuky představují přibližně polovinu hmotnosti) a bohatší na BÍLKOVINY (zhruba pětina hmotnosti), obsahuje polyfenoly, FYTOSTEROLY, vit.E, B1 a B2, KYSELINU LISTOVOU, HOŘČÍK, VÁPNÍK, MANGAN, ZINEK, MĚĎ, DRASLÍK a ŽELEZO.

 

KOKOSOVÁ MOUKA

Jedná se o odtučněnou a na prášek rozemletou dužninu z kokosu. Je nepojivá, suchá, extrémně savá, v receptech se jí proto používá v poměru k tekutině poměrně málo, běžně jen pětina až třetina objemu jiných druhů mouky. Kokosová mouka chutná slabě po kokosu a jemně nasládle. Nežlukne, ale snadno zvlhne, je tedy nutné ji skladovat v suchu, v dobře uzavřené nádobě při pokojové teplotě. Před použitím je dobré ji prosetím či promícháním zbavit žmolků. Je značně SYTIVÁ a NÍZKOSACHARIDOVÁ. Má vysoký obsah ROZPUSTNÉ I NEROZPUSTNÉ VLÁKNINY (35-45%) a BÍLKOVIN (15-20%). Sacharidů pouze kolem 10%. Přibližně 10% hmotnosti tvoří TUKY, převážně zdravé, snadno stravitelné a přímo do krve prostupující. Obsah omega-6 mastných kyselin je mizivý (kyseliny, které v nadbytku podporují zánětlivé procesy). Z dalších živin jsou zastoupeny vit.sk.B, ŽELEZO, MĚĎ, MANGAN a DRASLÍK. Řada alergiků na ořechy snáší kokosovou mouku dobře, botanicky je totiž kokos palma, ne stromový ořech. Obsažené živiny podporují IMUNITNÍ SYSTÉM, KARDIOVASKULÁRNÍ SOUSTAVU, činnost ŠTÍTNÉ ŽLÁZY a vzhledem k velmi nízkému glykemickému indexu je vhodná při OBEZITĚ a DIABETU 1. i 2.typu.